Reklamens retorikk
Retorikk er kunsten å overbevise. Og det er jo nettopp det som er målet med reklame: å påvirke eller overbevise deg.

Moderne reklame tar i bruk alle retorikkens grep, og henvender seg både til fornuften og følelsene dine.
Vil du vite mer om retorikkens appellformer, kan du lære mer i denne artikkelen fra NDLA.
Sterke følelser (patos)
Mye reklame spiller på følelsene dine. Når du er følelsesmessig påvirket, er det vanskeligere å være kritisk til reklamebudskapet. Det kan hjelpe å ha et bevisst forhold til følelsene reklamen vekker i deg. Hvilke følelser får du av akkurat denne reklamen? Hvorfor? Hvilke elementer i reklamen er det som vekker disse følelsene?
Troverdighet til salgs (etos)
Reklame er som regel kjøpt og betalt. Likevel er troverdighet viktig, også i reklame. Merkevarebygging handler ofte om å få et produkt eller et firma til å framstå som ekte, pålitelig og troverdig. Annonsørene kan også gjøre mye for å få selve budskapet til å framstå som mer troverdig. De kan for eksempel samarbeide med en influenser målgruppen kjenner og stoler på. Eller de kan være ærlige om seg selv og produktene sine, eller bruke et enkelt og ujålete språk.
Fornuft og logikk (logos)
Reklamen kan selvfølgelig også forsøke å overbevise deg med logiske og fornuftige argumenter. Når et bakeri skal selge grovbrød, kan det for eksempel være lurt å nevne at fiber og fullkorn er bra for fordøyelsen. Kanskje kan de til og med vise til forskning som støtter argumentene deres?
Oppgave: Reklameanalyse
- Velg et av bildene under.
- Skriv en kort tekst (ca. en A4-side) der du analyserer reklamen.
Legg spesielt merke til hvilke virkemidler annonsøren bruker for å bygge troverdighet, hvilke virkemidler som appellerer til følelsene, og hvilke elementer i reklamen som henvender seg til fornuften.
Hvis du trenger inspirasjon, kan du ta en kikk på denne modellteksten hos NDLA.

Kompetansemål
Salg, service og reiseliv
- lag en markedsføringskampanje og gjøre greieene til denne målgruppen er tatt hensyn til (innovasjon og markedsføring vg2 salg og reiseliv)
- utarbeide og presentere informasjon tilpasset ulike målgrupper og bruke egne kommunikasjonsverktøy (kommunikasjon og yrkesutøving vg2 service, sikkerhet og administrasjon)
Norsk
- gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster (sf vg1)
Samfunnskunnskap
- drøfte korleis personleg økonomi, kommersiell påverknad og forbruk påverkar enkeltpersonar, grupper og samfunn
Medie- og informasjonskunnskap 1
- reflektere over mediebruk og vurdere korleise sosial medium, og andre medium, kan påverke haldningar, identitet og sjølforståing.