Dine rettigheter
Har du ikke fått varene eller tjenestene du bestilte? Eller er det noe galt med det du har fått? Her lærer du mer om hvilke rettigheter du har som forbruker, og hvordan du går frem for å klage hvis noe går galt.

Her er fem begreper du bør kjenne til:
Angrerett
Når du handler på nettet, har du alltid minst 14 dagers angrefrist. Dette gjelder fra du mottar varene eller inngår en avtale om en tjeneste.
Du trenger ikke å oppgi noen som helst grunn for å bruke angreretten, men du må holde fristen. Vær oppmerksom på at angrerett ikke gir deg noen rett til å kunne returnere varene gratis og at det i flere nettbutikker er du som må betale for returen.
Angreretten gjelder både for fysiske varer og digitale tjenester som apper, nettkurs eller abonnementer.
Angreretten gjelder ikke for alle kjøp. Her er noen eksempler på hvor angreretten ikke kan brukes:
- matvarer
- konsertbilletter
- forseglede varer som du har åpnet
- spesiallagde varer, eksempelvis en genser med navnet ditt trykket på
Bytting
De fleste butikker lar deg få bytte noe du har kjøpt til en annen vare, men det er greit å vite at det ikke er en lovbestemt rett du har. Det er derfor kun mulig å bytte om butikken tilbyr det. Dersom du er i tvil, bør du sjekke ut med butikken – gjerne før du handler. Som regel er det krav om at varen må være uåpnet/ubrukt.
Bytting er nok mest aktuelt når du kjøper gaver, i form av at det legges ved en byttelapp. Dette er mulig på veldig mange produkter, men ikke alltid på varer som for eksempel er på salg.
I stedet for bytting har de aller fleste butikker nå enten åpent kjøp eller mulighet til å returnere produktet.
Åpent kjøp/retur
Som nevnt gjelder angrefristen på 14 dager kun kjøp på nett. Men ofte når du kjøper varer på nett og i butikk, så har de det som kalles åpent kjøp eller retur. Det vil si at du kan levere tilbake varen og få pengene igjen innen et antall dager butikken har bestemt. For eksempel har XXL 100 og Elkjøp 50 dagers åpent kjøp. Hos H&M kan du returnere en vare innen 30 dager, mens det er hele 100 dager hos Zalando.
Hvis du skal bruke åpent kjøp eller retur så er det veldig viktig at du sjekker hva som gjelder for butikken du har handlet i. Det kan for eksempel være at noen typer varer er unntatt, eller at varen fortsatt må være i original innpakning. Uansett vil det ofte være krav om at varen må være ubrukt.
Reklamasjon
Når du kjøper noe av et firma, har du alltid to års klagefrist. Varer som er ment å vare lenger enn to år ved vanlig bruk, har derimot en frist på fem år. Dette gjelder for de aller fleste varer, som for eksempel PC, mobiltelefon og bil. Varer som har to års frist kan eksempelvis være rimeligere klær og sko. Hvis du derimot kjøper noe av en privatperson, som på Tise eller Finn, så vil klagefristen være to år uavhengig av hvilken vare du kjøper.
Noen ganger oppdager du en produksjonsfeil på en vare eller tjeneste du har kjøpt fra et firma. Det kan være alt fra feil farge eller størrelse, til at tingen har synlige skader eller plutselig slutter å fungere etter kort tid. Da kan du klage, eller reklamere som det også kalles. Å reklamere vil si at du tar kontakt med selger etter at du oppdaget feilen, og forteller at noe er galt. Dette bør du gjøre så raskt som mulig, og senest innen to måneder etter kjøpet. Hvis du venter for lenge, kan du miste retten din til å reklamere. Når du reklamerer kan det være lurt å gjøre det skriftlig på e-post og legge ved bilder/dokumentasjon av hva som er feil med varen.
Selgeren kan forsøke å reparere varen eller gi deg en ny vare. Hvis varen fortsatt ikke er i orden etter at selgeren har forsøkt å reparere den én gang, har du krav på en ny vare. Dersom dette ikke er mulig å få til, kan du få et prisavslag på varen eller pengene dine tilbake.
Garanti
En garanti er når selgeren lover deg noe mer enn det du allerede har rett på etter loven. Det kan være at selgeren lover en viss kvalitet på varen, eller at den skal holde en bestemt tid.
Eksempler på garantier er fornøydhetsgaranti, 8 års batterigaranti på elbiler og karaktergaranti på en privatistskole.
Er du selv skyld i at varen er ødelagt?
Har du vært uheldig og mistet telefonen din i bakken? Eller bevisst ødelagt noe du har kjøpt? I så fall har du ingen rettigheter. Da bør du i stedet sjekke om du har en forsikring som dekker skaden. Kanskje kan du få en ny vare eller få den reparert gratis eller ved å betale en egenandel. Det kan også hende at forsikringsselskapet kan dekke tapet for deg, altså gi deg et pengebeløp som tilsvarer hvor mye varen er verdt.
Oppgave 1: Hvilken rettighet kan du bruke?
Vurder eksemplene under, og finn ut om det er riktig å bruke angrerett, åpent kjøp/retur, garanti og reklamasjon i de ulike tilfellene.
Det lønner seg å klage!
Mange synes det er ubehagelig å klage, og vet kanskje ikke hvordan de skal gå frem. Her skal vi gi deg noen tips til å bli en bedre klager.
Visste du for eksempel at:
- Selgeren kan ikke kreve at du har originalkvittering. En skjermdump fra nettbanken din holder som dokumentasjon.
- Selgeren kan ikke be deg om å kontakte produsenten eller importøren av varen. Dette må selgeren gjøre selv.
- Selgeren kan påstå at det er din bruk som har ødelagt varen, for eksempel at den har fått en fukt- eller slagskade. Men dersom feilen viser seg selv ved vanlig bruk, er det som regel snakk om en fabrikasjonsfeil og ikke en brukerfeil. De første to årene etter kjøpet er det selger som må dokumentere at det er du som har ødelagt varen. Dersom varen er kjøpt før januar 2024 er fristen for selger seks måneder.
- Hvis selgeren sier at garantien er utløpt, så kan du fortsatt ha rett til å reklamere.
- Hvis selgeren krever at du skal betale for reparasjonen, så kan de kun kreve dette dersom du på forhånd ble informert om at du måtte betale og det ikke er en fabrikasjonsfeil.
- Hvis du har kjøpt varen på nett fra Kina eller USA, har du dessverre få rettigheter.
Kortbetaling gir deg større sikkerhet
Hvis du ikke kommer noen vei med butikken du har kjøpt varen fra, kan det hende du kan få pengene tilbake fra banken din. I hvert fall hvis du har betalt med kort. Dette kalles ofte for kortreklamasjon, men forskjellige banker kan ha ulike begreper. Noen kaller det bare reklamasjon, andre bruker ord som erstatning, tilbakeføring eller refusjon. Kontakt banken eller se nettsidene for å få vite mer om hvordan du går frem.
Kortreklamasjon gjelder ved kjøp av varer og tjenester, og omfatter både feil og mangler, forsinkelser, avlysninger, kanselleringer og svindel.
Eksempler på når du kan bruke kortreklamasjon:
- du har blitt svindlet
- varen er skadet eller ødelagt når du mottar den
- du mottar feil vare
- selgeren respekterer ikke angreretten din
- du mottar ikke varene du har bestilt
- selgeren har gått konkurs
- du har kjøpt en merkevare, men mottar en piratkopi (dette gjelder kun innenfor Europa)
Blir ikke du og selger enige?
Hvis du ikke blir enig med selgeren om en løsning og kortreklamasjon heller ikke er mulig, finnes det flere forskjellige steder du kan klage til. I mange saker kan for eksempel Forbrukertilsynet eller Forbruker Europa hjelpe deg. I andre saker er det egne klagenemnder du kan kontakte.
- Klag alltid til selgeren først. Gå tilbake til butikken eller send en e-post dersom du handlet på nett.
- Har du spørsmål før eller etter at du har hatt kontakt med selgeren, kan Forbrukerrådet hjelpe deg.
- Hvis du har forsøkt å løse saken med selger uten at dere har blitt enige om en løsning, kan du ta kontakt med Forbrukertilsynets tvisteløsningsavdeling.
- Dersom du har kjøpt varer fra et annet europeisk land, kan Forbruker Europa hjelpe deg.

Oppgave 2: Kortreklamasjon
a) Finn ut hvilken bank du har, og søk i Google på navnet på banken din + kortreklamasjon. Se om du finner ut hva banken din har skrevet om dette. Noen banker kaller det kanskje for «Klage og reklamasjon» eller noe liknende. Dette er nyttig info for deg å vite om til den dagen du eventuelt får bruk for det.
b) Reflekter over om du har vært i en situasjon hvor det hadde vært aktuelt for deg å ta i bruk kortreklamasjon.

Kompetansemål
Salg, service og reiseliv
- gjøre greie for regler og lovverk som er relevante for servicenæringen, og forklare hvordan de regulerer drift av virksomheter (forretningsdrift vg1)
- kjenne til og nytte gjeldande regelverk for marknadsføring og sal (markedsføring og innovasjon vg1)
- beskrive og følgje gjeldande regelverk for sals- og reiselivsbedrifter som regulerer forholdet til kundar, tilsette og næringsliv (forretningsdrift vg2 salg og reiseliv)
- gjøre greie for regelverk for klager og reklamasjoner (innovasjon og markedsføring vg2 salg og reiseliv)
Norsk
- gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster (sf vg1)
- reflektere over sakprosatekster og gjøre rede for den retoriske situasjonen de er blitt til i (sf vg2)
Samfunnskunnskap
- drøfte korleis personleg økonomi, kommersiell påverknad og forbruk påverkar enkeltpersonar, grupper og samfunn
Rettslære
- utforske grunnprinsippa i avtaleretten og forskjellen mellom ulike typar kjøp, og bruke sentrale reglar om pliktene og rettane til kjøparen og seljaren i samband med forbrukarkjøp og angrerett