Hopp til innholdet
  • Nynorsk
VGS
  • Mer
    • Nynorsk
VGS

Skjult reklame i sosiale medier

Illustrasjon som viser en telefon som tar bilde av en berlinerbolle.

I dag bruker vi gjerne sosiale medier både til underholdning og for å finne informasjon. Det er ofte her vi henter inspirasjon, oppdaterer oss på nye trender eller finner produktanbefalinger. Det er imidlertid også her mye av den skjulte reklamen er. I en jungel av personlige meninger, og sponsede innlegg er det ikke alltid like lett å vite hva som er personlig og hva som er reklame.

Mye av den skjulte reklamen i sosiale medier legges ut av profesjonelle påvirkere som får betalt for å bruke, vise fram eller anbefale produkter. Produktene blir gjerne presentert på en hverdagslig, spontan og ærlig måte, der påvirkeren er i fokus og produktet er noe påvirkeren bruker selv i sin egen hverdag. Reklamen er gjerne kamuflert i et ellers personlig innlegg, slik at vi skal glemme at det faktisk er reklame vi ser.

Selv om mange påvirkere er flinke til å merke innleggene som reklame, er det fremdeles mange som ikke gjør det. De legger altså ut skjult reklame.

Omtrent halvparten av all omsetning av markedsføring i 2020 er fra digital reklame. Siden 2017 har TV-reklame vært synkende, mens den digitale reklamen stadig vokser.

NRK.no: Det påvirkerbransjen ikke viser deg

Ordforklaring

Digital reklame: Reklame som finnes på internett. Det gjelder blant annet reklame i nettaviser, og reklameinnlegg før filmer og i sosiale medier.

Ekstratekst: Effektive påvirkere

Har du lyst til å lære mer om skjult reklame fra påvirkere? Vil du vite mer om hvorfor denne reklamen er så effektiv? Da kan du lese mer her.

Les mer
Tilbake til «Den usynlige reklamen»
Videre til «Krav til merking»

Reklameskolen

Personvernerklæring og informasjonskapsler

Tilgjengelighetserklæring

  • Velg trinn
  • Til læreren
  • Kontakt oss
  • Personvern