Influenserreklame
Hva er forskjellen på influenserreklame og andre former for reklame? Hvordan blir du påvirket av influenserreklame? Og hva kan du gjøre med det?
Blir det for mye?
I en undersøkelse fra Medietilsynet var 76 prosent av 17-18 år gamle jenter og 65 prosent av guttene i samme alder enige i at de får for mye reklame i sosiale medier.
Oppgave 1: Leserinnlegg
Syns du det er for mye reklame i sosiale medier? Hva gjør all denne reklamen med oss? Hvordan skal vi forholde oss til reklamen vi møter i sosiale medier?
Skriv et leserinnlegg på ca. én A4-side hvor du argumenterer for ditt syn.
Tips: Se gjerne gjennom videoen over én gang til for å finne gode argumenter!
Oppgave 2: Reklameanalyse
- Se intervjuet med Kamilla Knutsen Steinnes. Legg merke til det hun sier om hvilke virkemidler influenserne ofte bruker.
- Velg en influenser du følger eller har hørt om. Se om du kan finne fire-fem innlegg som inneholder reklame.
- Se nøye på reklameinnleggene. Hvilke virkemidler blir brukt her? Kjenner du igjen noen av virkemidlene fra videoen?
- Noter for deg selv hvilke virkemidler du har funnet.
- Gå sammen to og to.
- Sammenlign notater. Har dere notert det samme? Eller har influenserne brukt forskjellige virkemidler? Hvorfor det, tror dere?
Kompetansemål
Samfunnskunnskap
- drøfte korleis personleg økonomi, kommersiell påverknad og forbruk påverkar enkeltpersonar, grupper og samfunn
Norsk
- gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
Medier og kommunikasjon
- I mediesamfunnet handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å vise etisk bevissthet rundt egen og andres mediebruk, og om å kommunisere ansvarlig i sosiale medier
- Tekst og kildeferdighet handler […] om å forstå og bruke virkemidler i muntlige, skriftlige, visuelle og auditive medieuttrykk og sjangre.
- reflektere over mediebruk og vurdere korleise sosial medium, og andre medium, kan påverke haldningar, identitet og sjølforståing