Dette må du vite om avtaler
Når har du egentlig inngått en avtale? Hva forplikter du deg til? Hva gjør du om avtalen brytes? Og hva menes med urimelige avtalevilkår?

Mange tror at de kun har inngått en avtale når begge parter har signert en skriftlig kontrakt. Det stemmer ikke. Så lenge et konkret tilbud er akseptert, er det inngått en avtale. Du har for eksempel kanskje kjøpt eller solgt noe på Tise eller Finn.no? Da har du vært med på å inngå en avtale. Det å legge ut noe til salgs, altså selve annonsen, er det konkrete tilbudet. Og det å takke ja til dette er aksepten. Med andre ord: tilbud + aksept = avtale. Og husk at muntlige avtaler er like bindende som skriftlige!
Avtaler bør være skriftlige
Det finnes mange former for avtaler. Noen er mer omfattende og formelle enn andre. Omfanget av en avtale kommer stort sett an på hvem som inngår avtalen, og hva som skal avtales. Ofte er det slik at jo større næringsdrivende og beløp det er, jo mer omfattende er avtalene.
De fleste avtalene du inngår skjer antakelig via telefonen din. For eksempel når du kjøper noe på nettet eller oppretter et abonnement på Spotify. Det kan også være andre typer avtaler, som å kjøpe en bruktbil av en kompis eller inngå en leieavtale for en leilighet.
Uansett hvordan og på hvilken måte en avtale blir inngått, skal den holdes. For å unngå uenighet i etterkant om hva som har blitt sagt eller lovet i en avtale, er det lurt at avtaler er skriftlige. Da står du også sterkere om det oppstår uenigheter, og har dokumentasjon på hva som er avtalt. Det anbefales derfor også at muntlige avtaler skrives ned.
En skriftlig avtale kalles ofte for en kontrakt. Forbrukerrådet har laget forslag til kontrakter du kan laste ned fra nettsiden deres. Da slipper du å skrive innholdet til avtalen selv, og du kan være sikker på at de viktigste punktene er med. Du kan bruke disse kontraktene som de er, eller tilpasse dem etter behov. Der finner du for eksempel standardkontrakter for husleie og kjøp av moped eller motorsykkel.
Hva forplikter du deg til?
Siden partene må holde det som står i kontrakten, må det komme tydelig fram hva avtalen går ut på. Kontrakten bør også inneholde informasjon om hva som skjer hvis avtalen blir brutt. Det å bli enige om avtalevilkårene på forhånd, gir trygghet og forutsigbarhet for begge parter. Da vet man hva som skjer hvis en av partene bryter avtalen. Et avtalevilkår kan for eksempel være at kjøperen kan trekke seg fra avtalen hvis selgeren leverer for sent eller ikke leverer i det hele tatt. Eller at avtalen har 12 måneders bindingstid.
I tillegg til avtalevilkårene bør kontrakten inneholde praktiske opplysninger som kontaktinformasjon, beløp, betalings- og leveringstidspunkt, og hvilken tjeneste/produkt avtalen gjelder. Kontrakten bør også si noe om eventuelle feil, problemer, tidligere skader, reparasjoner og lignende, og hva som er inkludert i avtalen. Det er viktig at begge parter signerer.
I mange tilfeller er det den næringsdrivende som bestemmer innholdet i kontrakten uten at du som forbruker har mulighet til å påvirke vilkårene. Da er det ekstra viktig at du setter deg godt inn i hva som står i kontrakten før du signerer, slik at du vet hva du binder deg til.
Urimelige avtalevilkår
Av og til hender det at kontrakter inneholder urimelige avtalevilkår. Det er ikke lov. Et avtalevilkår er urimelig hvis det er uklart og ubalansert. Det kan også være urimelig dersom det ikke er i tråd med lover og regler som skal beskytte forbrukerne, altså deg.
Et vilkår er uklart hvis det er vanskelig å lese og forstå innholdet. Et eksempel på det kan være at det brukes tungt juridisk språk eller vilkårene er unødvendig lange. Det kan også være at de viktigste opplysningene ikke blir presentert først, men skjult langt ned i teksten.
Et vilkår er ubalansert hvis det gjør at avtalen er til skade for forbrukeren. Et eksempel på det er at næringsdrivende har flest rettigheter i avtalen, mens forbrukeren har flest plikter.
Eksempler på vilkår som lett kan være urimelige er de som har bindingstid på langt over ett år eller ikke gir deg varsel i forkant av en endring i avtalen. Et annet eksempel er vilkår som innebærer at den næringsdrivende kan endre, avbestille eller si opp avtalen når som helst, mens du som forbruker må betale et høyt gebyr for å gjøre det samme.
Et urimelig avtalevilkår kan for eksempel være:
«Vi har rett til å endre disse avtalevilkårene etter eget skjønn til enhver tid uten varsel. Det er ditt ansvar å undersøke våre nettsider jevnlig, slik at du får med deg eventuelle endringer i avtalen din. Hvis du fortsetter å bruke tjenesten etter at vi har endret vilkårene, godtar du å være bundet av dem.»
Hvis en kontrakt inneholder urimelige avtalevilkår, kan det innebære at ett enkelt vilkår eller hele kontrakten er ugyldig. Det at vilkårene ble godtatt når avtalen ble akseptert, endrer ikke dette.
Aldersgrense for en del avtaler
Når du er under 18 år, er det en del avtaler du ikke har lov til å inngå. Eksempler på dette er avtaler om å trene på treningssenter, strømmetjenester eller telefonabonnement. Da må ofte foresatte underskrive på eller inngå avtalen for deg. I noen tilfeller kan du skrive under selv fra du er 15 år. Dette gjelder arbeidsavtaler, for eksempel når du skal ha en sommerjobb eller annen deltidsjobb ved siden av skolen. Når du har fylt 18 år, kan du inngå alle typer avtaler selv.
Oppgave 1: Er det en avtale?
Sett dere i grupper, diskuter eksemplene under og finn ut om det er inngått en gyldig avtale eller ikke. Når gruppa har kommet frem til et svar, velg «ja» eller «nei».
Oppgave 2: Lag din egen kontrakt
Gå sammen to og to, hvor en skal være selger og en skal være kjøper. Velg en av casene nedenfor, og fyll ut kontrakten.
Case 1: Iphone
Du skal kjøpe en tre år gammel Iphone 13 av en som går på skolen din. Hen har eid telefonen siden den var ny. Du kjenner ikke personen særlig godt, og ønsker derfor å skrive en kontrakt i tilfelle noe skulle skje. Iphonen har en liten sprekk i skjermen og har vært reparert en gang tidligere, men selger sier at den fungerer som den skal. Lader og deksel følger med. Prisen er 4000 kroner.
Fyll ut denne kontrakten fra Forbrukerrådet.
Case 2: Motorsykkel

Du skal kjøpe en brukt motorsykkel av typen KTM 2000 som er ni år gammel. Den har gått 19 000 km. Trekk følger med. Prisen er 28 013 kroner. Motorsykkelen har ikke heftelser. Det vil si at eieren ikke har lånt penger med pant i sykkelen.
Dette opplyser selger om tilstanden til motorsykkelen:
- Strøkent eksosanlegg (byttet i sommer)
- Nylig byttet olje og filter
- Reparert en sprekk og omlakkert venstre sidekåpe
- Speedometeret fungerer ikke
- Ulyd fra motor ved kjøring over 40 km/t (trolig ikke noe alvorlig, ifølge selger)
- Bremsene er slitt og må byttes
Fyll ut denne kontrakten fra Forbrukerrådet. Hopp over, eller finn på opplysninger i felt du ikke har informasjon om.
Oppgave 3: Analyser en ekte russebusskontrakt
Russegruppa di skal leie buss i russetida, og har fått denne kontrakten fra utleier: Avtale om leie av russebuss (pdf). Analyser og vurder kontrakten ved å finne vilkårene du mener er problematiske.
Trenger du litt drahjelp? Se sjekklista nedenfor.
Kontrakten skal være klar og forståelig
Skjønner dere hva som står i kontrakten? Er språket klart og forståelig, og skjønner dere strukturen? Vet dere hva dere forplikter dere til etter å ha lest innholdet? Jo vanskeligere det er å forstå kontraktens innhold, jo mindre skal til for at vilkårene er urimelige, og dermed ulovlige.
Kontrakten skal være balansert
Er det lagt like stor vekt på rettighetene deres og hvilke plikter utleier har? Eller fokuserer kontrakten mest på rettighetene til utleier og pliktene deres? Det bør alltid stå noe om hva som skjer hvis utleier ikke leverer som avtalt, for eksempel at dere kan ha rett på et avslag i prisen eller erstatning.
Hvem skal signere?
Den som signerer må være over 18 år, hvis ikke må foresatte signere. Det er kun den som skriver under kontrakten som er ansvarlig for forpliktelsene som står i kontrakten. Russegruppa bør derfor inngå en skriftlig avtale seg imellom i tillegg til kontrakten med utleieren. Kontrakten mellom medlemmene i russegruppa bør for eksempel si noe om hvilket ansvar medlemmene har, fordelingen av det økonomiske og hva som skjer hvis noen vil trekke seg fra gruppa.
Er bussen og eventuelt utstyr som følger med (lyd, lys, aggregater og lignende) forsikret?
Buss og utstyr er kostbart, så hvis noe går i stykker kan det bli veldig dyrt for dere. Se derfor etter informasjon i kontrakten om bussen og utstyret som følger med er forsikret, og hva som i så fall dekkes. Tenk nøye gjennom det økonomiske ansvaret dere kan sitte igjen med om noe skulle gå galt.
Må dere betale hele beløpet før dere får bussen (forskuddsbetaling)?
Sjekk vilkårene som gjelder for betaling. Hvis alt betales på forskudd vil dere for eksempel ikke ha penger å holde tilbake om utleier ikke holder avtalen.
Må bussen overføres til en av dere, slik at en i russegruppa blir eier?
I så fall vil personen bussen overføres til bli eier av bussen for en periode med de forpliktelsene det innebærer. Hvis det for eksempel skulle skje noe med bussen, vil det være denne personen sitt ansvar. I tillegg kan det koste penger å få bussen omregistrert.
Taushetsplikt
Står det noe i avtalen om taushetsplikt eller konfidensialitet? Slike vilkår kan fort være urimelige og dermed ulovlige, og bør derfor fjernes før noen skriver under.
Hva gjør du hvis avtalen blir brutt?
Av og til hender det at en av partene ikke oppfyller sin del av avtalen. Her kan du lære mer om hva du kan gjøre i slike tilfeller.
Som nevnt skal avtaler holdes. Men noen ganger følger ikke partene avtalen, eller det skjer noe som gjør det vanskelig å holde den. Det kan for eksempel være at russebussen dere har leid blir levert for sent, sånn at dere ikke får den i tide til russetida starter. Eller at høyttalerne ikke funker, og sjåføren som var inkludert i avtalen er syk de to første dagene dere skal rulle. Det kan også være at du oppdager fukt og mugg i leiligheten du leier, eller at utleier nekter å tilbakebetale depositumet ditt.
Prøv å bli enig med motparten
Hvis noe av det nevnt over eller andre ting skulle skje, så er det viktig å huske på at det ikke er så enkelt som at du bare kan trekke deg fra avtalen. Avtaler er bindende, og i kontrakter kan det være vilkår som gjør at du for eksempel må betale noe for å komme deg ut av dem. Det vil typisk være tilfelle dersom du avslutter et abonnement før bindingstiden utløper. Da må du betale det som kalles for et bruddgebyr, og jo lenger tid det er igjen av bindingstiden, jo mer må du betale.
Det første du må gjøre er derfor å se om det står i noe i avtalevilkårene om hva som er konsekvensen hvis en av partene ønsker å gå fra avtalen. Det er vanlig at den som trekker seg må reparere det som har skjedd eller gi en form for kompensasjon. I eksempelet med syk russebussjåfør kan aktuelle løsninger være at noe av leiebeløpet tilbakebetales eller at russefirmaet skaffer en annen sjåfør. I tilfellet med fukt og mugg i leiligheten vil det typisk være at utleier må fjerne det, og eventuelt pusse opp ved behov. En kompensasjon i form av lavere husleie vil derimot ikke løse problemet. Det er derfor viktig at avtaler har vilkår som faktisk er tilpasset det avtalen handler om.
Etter at du har sjekket avtalevilkårene, må du ta kontakt med den andre parten. Sammen må dere prøve å løse problemet og komme til en felles løsning. Hvis dialogen mellom dere skulle stoppe opp eller dere ikke blir enige, har Forbrukerrådet en veiledningstjeneste du kan kontakte for å få råd. Det samme gjelder dersom du tror at noen av vilkårene i en avtale du er bundet til er urimelige.

Kompetansemål
Salg, service og reiseliv
- gjøre greie for regler og lovverk som er relevante for servicenæringen, og forklare hvordan de regulerer drift av virksomheter (forretningsdrift vg1)
- kjenne til og nytte gjeldande regelverk for marknadsføring og sal (markedsføring og innovasjon vg1)
- beskrive og følgje gjeldande regelverk for sals- og reiselivsbedrifter som regulerer forholdet til kundar, tilsette og næringsliv (forretningsdrift vg2 salg og reiseliv)
- gjøre greie for regelverk for klager og reklamasjoner (innovasjon og markedsføring vg2 salg og reiseliv)
Norsk
- gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster (sf vg1)
- reflektere over sakprosatekster og gjøre rede for den retoriske situasjonen de er blitt til i (sf vg2)
Rettslære
- utforske grunnprinsippa i avtaleretten og forskjellen mellom ulike typar kjøp, og bruke sentrale reglar om pliktene og rettane til kjøparen og seljaren i samband med forbrukarkjøp og angrerett