Malingsruller i fire farger
David Pisnoy/Unsplash

Farger som forteller

Reklame kan også si mye uten å bruke et eneste ord. Musikk kan for eksempel få deg til å bli glad, trist, eller avslappet. Og farger kan brukes til å vise at et produkt har bestemte egenskaper. Helt uten at det blir sagt eller skrevet i reklamen.  

Disse fargene blir ofte brukt i reklame:  

  • Grønn: Mange firmaer bruker grønt for å vise at noe er naturlig eller miljøvennlig.  
  • Rød: Fargen rød blir ofte forbundet med fare. Rødt blir også brukt for å fange oppmerksomheten din, eller for å fortelle at noe er sterkt eller kraftig.  
  • Gul: Fargen gul kan også brukes som signalfarge. I butikkene blir den gjerne brukt for å gjøre det lett å få øye på ting som er på tilbud.
  • Blå:  Blått brukes ofte til å vise at noe er mildt, rent eller ufarlig. Akkurat som grønt, kan blått også symbolisere at noe er miljøvennlig.  
  • Svart: Svart kan bli brukt for å vise at noe er moderne, elegant og dyrt.