Videoer

Her finner du en oversikt over alle videoene på Reklameskolen for mellomtrinnet:

Skjermbilde fra video for Reklameskolen. Illustrasjonen viser en gutt som ligger på en sofa med en mobil i hånda. Bak ham kan vi se en TV. Teksten nederst på skjermen slår fast at "Det er reklame over alt".

Reklame påvirker deg.

Det er reklame over alt. Men hva er egentlig reklame? Og hvordan påvirker reklamen oss?

Illustrasjon av en buss med en reklameplakat. Plakaten viser to leende barn, og har teksten "Lekeland - moro for hele familien".

Virkemidler i reklame

De som lager reklame, bruker mange forskjellige virkemidler for å påvirke deg. Tar du på deg reklamebrillene og ser nøye etter, blir det lettere å skjønne hvordan reklamen virker.

Skjermdump fra filmen "Hvor lang er den digitale halen din?". På skjermen ser vi en telefon med en video med Finn Myrstad fra Forbrukerrådet. I bagfunnen ser vi en bardisk.

Den digitale halen (fra Medietilsynet og Forbrukerrådet)

Mange firmaer følger med på hva du gjør på nett. De vet hva du liker, hva du pleier å kjøpe, og hvem vennene dine er. Alt dette blir til en digital hale av informasjon som du sleper med deg overalt på nettet.

Skjermbilde fra videoen "Se verden med reklamebriller". Bildet viser en gutt som ligger og sover. På nattbordet i forgrunnen ligger et par briller. Teksten nederst på skjermen lyder: "så la oss utstyre Sondre her med et par "reklamebriller"."

Se verden med reklamebriller

Det er ikke alltid så lett å vite hvilke budskap som er betalt reklame. Tenk om det fantes reklamebriller som lot deg se hva som er reklame!

Skjermbilde fra videoen "Reklame i sosiale medier". Illustrasjonen viser to barn som ser på en influenser på en mobil. Teksten nederst på skjermen lyder "Derfor er det ofte vanskelig å vite hva influenserne faktisk liker selv".

Reklame i sosiale medier

Mange influensere deler så mye fra livene sine at det er lett å tenke at du kjenner dem på ordentlig. Nesten som om de var vennene dine. Men influensere driver også med reklame. Mange firmaer betaler dem for å vise fram og skryte av tingene de selger.

Skjermbilde fra videoen "Reklame i spill". Illustrasjonen viser to barn foran en skjerm hvor det står "Game over". Teksten nederst på skjermen lyder "umulig å gjøre det bra uten å kjøpe noe".

Reklame i spill

Gaming er gøy! Men hvis du ikke passer på, kan det fort bli dyrt. Mange spillselskap vil at du skal bruke så mye penger som mulig i spillene deres.