Plakat med mange forskjellige varemerker

Varemerker og merkevarer

Har du noen gang lurt på hvorfor de beste fotballagene har drakta full av sponsorlogoer? Eller hvorfor en liten sparebank deler ut gratis vannflasker på håndballcup? Svaret er at det handler om merkevarebygging.  

Alle firmaer vil at folk skal ha et godt inntrykk av dem. Derfor bruker mange firmaer mye penger på merkevarebygging.   

Mange firmaer sponser idrettsutøvere eller andre kjente personer. Det du tenker om en kjent person eller et lag, smitter fort over på firmaet som sponser dem. Hvis en av verdens beste fotballspillere blir sponset av et skomerke, vil nok mange tenke at skoene også er de beste i verden. 

Andre firmaer sponser lokale lag eller arrangementer. For et lite idrettslag er det fint å få penger til en ny pumptrack eller en stor fotballturnering. For butikken som gir pengene kan det være god reklame. Mange vil nok tenke at butikken har vært snille. Da får de kanskje mer lyst til å handle der. 

Ordliste

Merkevare: En vare eller tjeneste som blir solgt under et eget varemerke.

Varemerke: Et merke et firma bruker for å selge noe. Et varemerke kan bestå av både navn, logo, symboler og design.

Merkevarebygging: Mange firmaer bruker reklame for å få folk til å forbinde produktene deres med noe positivt. Dette kaller vi merkevarebygging.

Sponsing: Når et firma gir penger til et idrettslag, en kjent person, en organisasjon eller et arrangement kalles det sponsing.