Til læreren

Reklameskolen er et gratis digitalt undervisningsverktøy om reklame utviklet av Forbrukertilsynet på oppdrag fra Barne- og familiedepartementet.

Barn og unge i dag møter reklame hele tiden. I butikken, på skolen, i sosiale medier, i spill og på fritidsaktiviteter, for eksempel. Det er reklame overalt, og det er ikke alltid like lett å vite hva som er reklame.

Målet med reklameskolen er å lære barn å kjenne igjen reklame og forstå hvordan reklamen påvirker oss. Da blir det lettere å forholde seg kritisk til reklamebudskap og ta gode valg i møtet med reklame.

ICPEN Consumer Education Award

I 2024 vant Reklameskolen ICPEN Consumer Education Award i kategorien barn og unge. Denne prisen deles ut av International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN), og går til en informasjonskampanje som har bidratt til god opplysning av forbrukerne.

Slik bruker du Reklameskolen

Reklameskolen er lagt opp som et komplett undervisningsopplegg som lar elevene lære gjennom videoer, tekster og interaktive oppgaver. Hele opplegget kan gjennomføres på ca. tre til fire timer, avhengig av elevenes alder.

Ønsker du å gjennomføre hele opplegget, kan det være lurt å ta en kikk på denne lærerveiledningen.

Det er også mulig å velge ut og bruke enkeltstående temaer, sider, oppgaver og videoer. Du kan naturligvis velge fritt, men temaene reklame i sosiale medier, reklame i spill og reklame på skolen er spesielt aktuelle for målgruppa.

Reklameskolen og læreplanene

Reklameskolen passer godt inn i norsk og samfunnsfag på mellomtrinnet. Flere av tekstene og oppgavene kan også knyttes opp mot kompetansemål innen kunst og håndverk, og det kan med fordel jobbes tverrfaglig med temaet reklame.

Norsk

• Kjerneelementet kritisk tilnærming til tekst: Gjennom reklameskolen lærer elevene om flere av de viktigste språklige, retoriske og visuelle virkemidlene i reklame. Gjennom hele undervisningsopplegget blir elevene oppfordret til og veiledet i å reflektere kritisk over hva slags påvirkningskraft og troverdighet reklamen har, og vise digital dømmekraft.
  • Det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap: Gjennom kritisk arbeid med reklamebudskap øver elevene opp evnen til kritisk tenkning.

Samfunnsfag

Reklameskolen er aktuell med tanke på flere av kompetansemålene i samfunnsfag. Opplæringsverktøyet utfordrer stadig elevene til å

• reflektere over forskjeller mellom fakta, meninger og kommersielle budskap i mediebildet
  • reflektere over hvordan kommersiell påvirkning kan virke inn på forbruk, personlig økonomi og selvbilde
  • reflektere over hvordan de deltar i digital samhandling
  • diskutere og bruke dømmekraft, både på nett og sett i lys av gjeldende regler for reklame.

Kunst og håndverk

Reklameskolen lar elevene ta del i en kritisk undersøkelse av forbrukskultur, og oppfordrer elevene til å gjøre egne etiske valg i møte med reklame. På denne måten kan Reklameskolen knyttes opp mot det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling.

Analyse av og arbeid med virkemidlene i reklame kan også knyttes opp mot flere av kompetansemålene i kunst og håndverk:

• Reklameskolen går gjennom flere av de viktigste visuelle virkemidlene i reklame. Dette kan lære elevene å analysere og forstå visuelle virkemidler i flere forskjellige medier.
  • Temaer som retusjert reklame og reglene for reklame til barn lar elevene undersøke hvordan reklamen ofte viser frem, forsterker og spiller på kjønnsroller, og kan være med på å etablere og opprettholde stereotypier.