Illustrasjon av en stor haug med røde snakkebobler. Alle snakkeboblene inneholder tekster som signaliserer rabatt, for eksempel "-20%" og "-60%".
Illustrastjon: Akinbostanci/iStock

Reklame i butikken

«3 for 2». «Opptil 70% rabatt». «Salg!». «Black Friday». «Tilbud!» 

Mange butikker og nettsider reklamerer med salg eller tilbud. Store plakater i sterke farger annonserer for eksempel «3 for 2» eller «70% rabatt»  

Butikkene bruker mange forskjellige virkemidler for å få deg til å handle fort. I nettbutikkene kan det for eksempel være en klokke som teller ned mot at tilbudet tar slutt. Du kan få beskjed om at det er få varer igjen, og at det er mange som ser på denne varen akkurat nå. Rabattkoder og kuponger kan gi inntrykk av at du er spesielt heldig som får dette tilbudet.  

Det er lett å la seg rive med av slike tilbud. Derfor er det strenge regler for hvordan butikkene kan reklamere for salg. De må blant annet skrive prisen både før og etter rabatten. Og førprisen må være den laveste prisen varen har hatt de siste 30 dagene før salget startet. 

Likevel er det lurt å være skeptisk til gode tilbud. Det kan for eksempel være smart å sjekke om varen er billigere et annet sted. For det er ikke alt som er på salg som er billig!