Illustrasjon av seks barn med forskjellig etnisitet som sitter ved et bord og leser.
Foto: Lisitsa/iStock

Regler for reklame

Barn ser reklame overalt. Hele dagen. Du ser reklame på skolen, på bussen, i butikken og i spill. Og på internett. Spesielt i sosiale medier er det fullt av reklame. En undersøkelse fra Medietilsynet viser at sju av ti barn mellom 9-18 syns de får for mye reklame i sosiale medier. 

Det er ikke forbudt å lage reklame for barn. Men i Norge har vi lovregler som skal beskytte barn mot noen typer reklame.

  • Skjult reklame: Når barn er målgruppen, må annonsørene gjøre det ekstra tydelig for barn at noe er reklame. Skjult reklame er alltid forbudt. 
  • Direkte kjøpsoppfordringer: Det er forbudt å bruke direkte kjøpsoppfordringer til barn. En kjøpsoppfordring er når reklamen ber deg om å kjøpe noe. Eller om å få noen voksne til å kjøpe det. Det er ikke lov å bruke uttrykk som «kjøp nå», «bestill her» eller «løp og kjøp» i reklame til barn. 

Ordliste

  • Målgruppe: Den gruppen et budskap er ment for.
  • Skjult reklame: Reklame som ikke ser ut som reklame.
  • Kjøpsoppfordring: Når reklamen ber deg om å kjøpe noe.