Oppgaver

Her finner du en oversikt over alle interaktive oppgaver på Reklameskolen for mellomtrinnet:

Skjermbilde av oppgaven "Kjenner du igjen reklamen?" fra Reklameskolen.

Kjenner du igjen reklamen?

Det er reklame overalt rundt oss. Men det er ikke alltid like lett å se hva som er reklame. Klarer du å finne all reklamen på disse bildene?

Skjermbilde av oppgaven "Finn annonsøren" fra Reklameskolen.

Finn annonsøren

Ofte kan det være vanskelig å vite hvem som er annonsøren bak et reklamebudskap. Klarer du å se hvem som er annonsøren bak reklamen på disse bildene?

Skjermbilde av oppgaven "Hvem sponser landslaget?" fra Reklameskolen.

Hvem sponser landslaget?

Mange firmaer sponser idrettsutøvere eller andre kjente personer. Men hvor godt virker det egentlig? Ser du hvilket fruktfirma som sponser det norske fotballandslaget?

Skjermbilde av oppgaven "Hva er lov?" fra Reklameskolen.

Hva er lov?

Det er ikke forbudt å lage reklame for barn. Men i Norge har vi lovregler som skal beskytte barn mot noen typer reklame. I denne oppgaven får du se flere eksempler på reklame til barn. Hva er lov ?

En dag i mitt liv

Følg denne influenseren gjennom en hel dag. Klarer du å se hvilke innlegg som inneholder reklame?

Skjermbilde av oppgaven "Finn reklamemerkingen" fra Reklameskolen.

Finn reklamemerkingen

All reklame skal se ut som reklame. I sosiale medier bør reklame merkes tydelig, slik at det er lett å se at det er reklame.

Ser du reklamemerkingen i disse innleggene?

Skjermbilde av oppgaven "Finn reklamen" fra Reklameskolen.

Finn reklamen i spillene

Mange spill er fulle av produktplassering. Andre maser stadig på at du skal kjøpe noe i spillet.

Ser du produktplasseringen og kjøpsoppfordringene i disse spillene?

Skjermbilde av oppgaven "Er dette lov på skolen?" fra Reklameskolen.

Er dette lov på skolen?

Skolen kan bestemme selv hvilken reklame de vil slippe til, men det finnes noen hovedregler som alle skoler må følge.   Se på reklameeksemplene i oppgaven. Er det lov å ha denne reklamen på skolen?

Skjermbilde av oppgaven "Hvor finner du reklame?" fra Reklameskolen.

Hvor finner du reklame?

I denne oppgaven skal du finne ord for steder du kan finne reklame.

Skjermbilde av oppgaven "Finner du produktplasseringen?" fra Reklameskolen.

Finner du produktplasseringen?

Mange annonsører betaler for å vise fram produktene sine inne i selve videoene. Dette kaller vi produktplassering.

Finner du produktplasseringen i disse bildene?

Skjermbilde av oppgaven "Virkemidler i butikken" fra Reklameskolen.

Virkemidler i butikken

Kan du finne alle virkemidlene som er brukt i denne nettbutikken?