Om Forbrukertilsynet

Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne

Forbrukertilsynet er en offentlig tilsynsmyndighet som fører tilsyn med markedsføring og avtalevilkår, håndhever forbrukervernlovgivning og mekler i konflikter mellom forbrukere og næringsdrivende.

Forbrukertilsynet jobber for et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne. Vi jobber med å forebygge og stoppe ulovlig markedsføring og urimelige avtalevilkår. Vi veileder næringsdrivende om hvilke lover og regler som gjelder for markedsføring, og vi driver informasjonsarbeid rettet mot både forbrukere og næringsdrivende. For å lære barn og unge om reklame og hvordan den påvirker oss har vi laget Reklameskolen.

Reklameskolen er et digitalt undervisningsverktøy om reklame. Det er utviklet av Forbrukertilsynet på oppdrag fra Barne- og familiedepartementet. Målet er at dagens barn og unge skal få sunne og gode holdninger til reklame, og at de skal bli i stand til å ta trygge og velinformerte valg som forbrukere.

Vil du vite mer om oss?