Illustrasjon av en såkalt kommunikasjonsmodell. Illustrasjonen viser en avsender som sender et budskap til en mottaker.

Hvem sier hva til hvem?

All kommunikasjon har en avsender, et budskap og en mottaker. Reklame også.  Men hvem sier egentlig hva til hvem? 

Det spesielle med reklame, er at noen har betalt for å få spredt et budskap. Den som betaler for reklamen, kaller vi annonsøren. Det kan for eksempel være en butikk eller et klesmerke, som Normal eller Nike. 

Annonsøren vil at budskapet skal påvirke mottakerne. Reklamen kan for eksempel få deg til å velge et bestemt merke neste gang du skal kjøpe noe. 

Det er naturlig å tenke at det er annonsøren som er avsenderen av reklamebudskapet. Men vanligvis er mange forskjellige firmaer og personer med på å spre budskapet. 

Reklamebyråer lager for eksempel reklamefilm og plakater. Influensere sprer reklamebudskap i sosiale medier. Ofte kan det være vanskelig å vite hvem som egentlig er avsenderen.  

Ordliste

  • Avsender: Den som sender et budskap 
  • Budskap: Det som blir sagt, vist eller fortalt 
  • Mottaker: Den som skal ta i mot budskapet 
  • Annonsør: En person, et firma eller en organisasjon som betaler for reklame