Lærerveiledning

Reklameskolen består av to deler. Del 1 tar for seg hva reklame er, hva som er formålet med reklame og hvilke virkemidler reklamebransjen bruker for å påvirke oss. Del 2 tar for seg seks ulike arenaer hvor elevene møter reklame:

  1. Sosiale medier
  2. Spill
  3. Skolen
  4. Inne og ute (buss, plakater, info-skjermer og lignende)
  5. TV, mobil og PC
  6. Butikken

Reklameskolen er utviklet som et komplett digitalt opplæringsverktøy, hvor elevene lærer om reklame gjennom tekster, videoer og interaktive oppgaver. Elevene kan jobbe med Reklameskolen på egen hånd, men opplegget fungerer best i en klasseromssetting hvor elevene kan diskutere enkelte temaer og problemstillinger med hverandre.

Hele Reklameskolen kan gjennomføres på ca. tre til fire timer. Mens de eldste elevene fint kan komme gjennom Reklameskolen på et par timer, vil nok de yngste – særlig 5. trinn – trenge mer tid.

Nedenfor finner du en anbefalt fremgangsmåte. Det er naturligvis også mulig å tilpasse opplegget. For eksempel kan du godt gi deler av opplegget i lekse, eller elevene kan se noen av videoene enkeltvis i stedet for i plenum.  

Forberedelser

 Vi anbefaler at du går gjennom Reklameskolen på egen hånd før du gjennomfører opplegget med elevene. Dette vil ta omtrent 20-30 minutter. Slik kan du gjøre deg kjent med oppsettet, sidestrukturen og innholdet.

Elevene trenger PC eller nettbrett for å gjennomføre Reklameskolen, og de må ha tilgang til internett. Headset/ørepropper kan også være lurt. Du bør ha Smartboard eller PC koblet til prosjektor/storskjerm slik at du kan vise videoer og oppgaver i plenum.

Reklamebrillene

Reklamebrillene er en metafor som brukes gjennom hele Reklameskolen. Det forklares i denne videoen, men brukes i flere av filmene. Reklamebrillene viser at det er mulig å trene seg opp til å kjenne igjen reklame. De skal minne elevene på å være bevisste på hva som er reklame, og på hvordan de blir påvirket av den.

Del 1

  • Se den første videoen i plenum. Diskuter i klasserommet: Hva er reklame? Hvorfor finnes det reklame? Blir vi påvirket av reklame? Hva er bra med reklame? Hva er dumt? Kan vi gjøre noe for å bli mindre påvirket?
  • La elevene jobbe selvstendig med oppgaven «Kjenner du igjen reklamen», og lese tekstene «Betalt budskap» og «Hvem står bak reklamen».
  • Gå gjennom ordlista i «Hvem står bak reklamen» i plenum. Hvem er avsenderen og mottakeren av reklame? Hva er budskapet, og hvem er egentlig annonsøren?
  • La elevene jobbe selvstendig med oppgaven «Finn annonsøren». Gå gjennom svarene i plenum dersom du ser at det er behov for dette.
  • Se videoen «Virkemidler i reklame» i fellesskap. Diskuter i plenum: Hva betyr det å ta på reklamebrillene? Hvorfor er det lurt?
  • La elevene lese tekstene «Viktige verktøy», «Ord som virker», «Farger som forteller» og «Varemerker og merkevarer». Diskuter i klassen: Hva er sponsing? Har dere eksempler på at firmaer bruker kjente personer til merkevarebygging? Har dere vært med på arrangementer eller kjenner dere til lag som har blitt sponset?
  • La elevene løse oppgaven «Hvem reklamerer de for». Her kan det være en fordel at elevene jobber sammen i små grupper på tre eller fire, gjerne både jenter og gutter på hver gruppe.
  • La elevene gå gjennom sidene «Bilder som lyver» og «Hva er retusjert reklame?» på egenhånd. Diskuter i klassen: Har dere sett merket? Og hva tenker dere når dere ser det? Hvordan kan retusjert reklame føre til kroppspress? Hjelper det at den retusjerte reklamen er merket?
  • Se filmen om den digitale halen i plenum. La elevene hver for seg lese teksten «Algoritmene ser deg». Diskuter i klassen: Hvorfor får du opp akkurat de innleggene du ser i sosiale medier? Hvordan bruker algoritmene informasjon om deg? Er det fint eller dumt at du får reklame som passer til det du liker? Hva kan du gjøre for at algoritmene skal vite mindre om deg?
  • La elevene lese teksten «Regler for reklame» og gjøre oppgaven «Hva er lov?» på egenhånd. Diskuter i plenum: Hvorfor er det egne regler for reklame til barn? Tror dere reglene virker?
  • Oppsummer: Hva har dere lært om reklame? Hvordan kan dere bruke det dere har lært?

Del 2

Denne delen består som nevnt av seks forskjellige arenaer hvor elevene møter reklame i hverdagen. Det er mulig å gå gjennom temaene i den rekkefølgen dere selv ønsker, men vi har satt opp et forslag under.

Det er naturligvis også mulig å bare velge ut noen av temaene dere ønsker å gå gjennom.

Forslag til gjennomføring:

Hjemmelekse:

La elevene se videoen om reklamebrillene.

Det er naturligvis også mulig å se denne filmen i plenum på skolen.

På skolen:

  1. Reklame i sosiale medier
    Se videoen i plenum. Diskuter i klassen: Hva er en influenser? Hvilke influensere vet dere om? Hvordan tjener de pengene sine?
    La elevene jobbe med sidene «Hva er en influenser?», «En dag i mitt liv», «Synlig og usynlig» og «Finn reklamemerkingen» på egenhånd.
  2. Reklame i spill
    Se videoen i plenum. Diskuter i klassen: Har du opplevd reklame i spill? Syns du det er lett å se hva som er reklame i spill? Har du opplevd at det kan koste penger å kjøpe ting i gratisspill?
    La elevene lese teksten «Penger og produkter» og jobbe med oppgaven «Finn reklamen» på egen hånd.
  3. Reklame på skolen
    La elevene lese teksten «Reklame på skolen» på egenhånd.
    Diskuter i klassen: Er det reklame på skolen deres? Hvorfor er noe reklame lov på skolen, mens andre typer reklame ikke er det?
    La elevene jobbe selvstendig med «Er dette lov på skolen».
  4. Inne og ute
    Dette temaet kan elevene jobbe med på egenhånd.
  5. TV, mobil og PC
    La elevene lese teksten «Reklame i alle kanaler»
    Diskuter i klassen: Vet dere om noen eksempler på produktplassering? Hvorfor betaler firmaer for denne typen reklame? Hvorfor tror dere produktplassering må merkes?
    La elevene jobbe selvstendig med oppgaven «Finner du produktplasseringen».
  6. I butikken
    Dette temaet kan elevene jobbe med på egenhånd.

Oppsummering

Diskuter i klassen: Har dere lært noe nytt om reklame? Hva overrasket deg mest? Hva kommer dere til å huske best?